Wie frei ist die Wissen­schaft welt­weit?

01. Januar 2022

Seit 2019 erscheint jedes Jahr der „Academic Freedom Index“. Der Index bildet über verschie­dene Para­meter Daten zur welt­weiten Lage der Wissen­schafts­frei­heit seit dem Jahr 1900 ab. Für einige Para­meter gehen die Daten bis 1798 zurück, dem Beginn der Fran­zö­si­schen Revo­lu­tion.

Die aufwän­dige Erhe­bung ist ein Gemein­schafts­pro­jekt von Forschenden an der Fried­rich-Alex­ander-Univer­sität Erlangen-Nürn­berg, dem V‑Dem Institut der Univer­sität Göte­borg und dem Global Public Policy Insti­tute in Berlin in enger Zusam­men­ar­beit mit dem Scho­lars at Risk Network (SAR).

Die Kenn­größen bilden eine Viel­zahl von Dimen­sionen der Wissen­schafts­frei­heit ab. Jeder Para­meter wird durch ein Inter­vall von 0 bis 1.000 beschrieben, wobei 1.000 der best­mög­liche Wert ist. In der vorlie­genden Grafik des Monats setzen wir den Fokus auf fünf Aspekte, die sich folgenden Frage­stel­lungen ausein­an­der­setzen:

  • Deli­be­ra­tive demo­cray

Werden alle quali­fi­zierten Teilnehmer:innen glei­cher­maßen in die Entschei­dungs­pro­zesse einbe­zogen?

  • Egali­ta­rian demo­cracy

Inwie­fern ist eine faire Ressour­cen­ver­tei­lung gewähr­leistet? Sind indi­vi­du­elle Frei­heiten geschützt und ist ein glei­cher Zugang zu Macht möglich?

  • Elec­toral demo­cracy

Wie fair erfolgt der Ablauf der Wahlen? Wie ausge­prägt sind freie Meinungs­äu­ße­rungen im Wahl­kampf und eine mediale Bericht­erstat­tung über alle Betei­ligten möglich?

  • Liberal demo­cracy

Wie liberal ist das System? In welchem Ausmaß kann der Staat unein­ge­schränkt agieren?

  • Parti­ci­pa­tory demo­cracy

Wie stark kann sich die Bürger­schaft durch Volks­ent­scheide o. ä. an poli­ti­schen Entschei­dungen betei­ligen?

 

Ausführ­liche Erklä­rung der Para­meter:
https://www.v‑dem.net/vdemds.html
Deli­be­ra­tive demo­cracy index

Ques­tion: To what extent is the ideal of deli­be­ra­tive demo­cracy achieved?

Clari­fi­ca­tion: Accor­ding to this prin­ciple, demo­cracy requires more than an aggre­ga­tion of exis­ting prefe­rences. There should also be respectful dialogue

at all levels—from prefe­rence forma­tion to final decision—among informed and compe­tent parti­ci­pants who are open to persua­sion.

 

Egali­ta­rian demo­cracy index

Ques­tion: To what extent is the ideal of egali­ta­rian demo­cracy achieved?

Clari­fi­ca­tion: Egali­ta­rian demo­cracy is achieved when 1 rights and free­doms of indi­vi­duals are protected equally across all social groups; and 2 resources are distri­buted equally across all social groups; 3 groups and indi­vi­duals enjoy equal access to power.

 

Elec­toral demo­cracy index

Ques­tion: To what extent is the ideal of elec­toral demo­cracy in its fullest sense achieved?

Clari­fi­ca­tion: Poli­tical and civil society orga­niza­tions can operate freely; elec­tions are clean and not marred by fraud or syste­matic irre­gu­la­ri­ties; and

elec­tions affect the compo­si­tion of the chief execu­tive of the country. In between elec­tions, there is freedom of expres­sion and an inde­pen­dent media capable of presen­ting alter­na­tive views on matters of poli­tical rele­vance.

 

Liberal demo­cracy index

Ques­tion: To what extent is the ideal of liberal demo­cracy achieved?

Clari­fi­ca­tion: The liberal model takes a ”nega­tive” view of poli­tical power insofar as it judges the quality of demo­cracy by the limits placed on govern­ment. This is achieved by consti­tu­tio­nally protected civil liber­ties, strong rule of law, an inde­pen­dent judi­ciary, and effec­tive checks and balances that, toge­ther, limit the exer­cise of execu­tive power.

 

Parti­ci­pa­tory demo­cracy index

Ques­tion: To what extent is the ideal of parti­ci­pa­tory demo­cracy achieved?

Clari­fi­ca­tion: The parti­ci­pa­tory prin­ciple of demo­cracy empha­sizes active parti­ci­pa­tion by citi­zens in all poli­tical processes, elec­toral and non-elec­toral. It is moti­vated by unea­si­ness about a bedrock prac­tice of elec­toral demo­cracy: dele­ga­ting autho­rity to repre­sen­ta­tives. Thus, direct rule by citi­zens is preferred, wherever prac­ti­cable. This model of demo­cracy thus takes suffrage for granted, empha­si­zing enga­ge­ment in civil society orga­niza­tions, direct demo­cracy, and subna­tional elected bodies.


[i] Quelle: https://www.daad.de/de/der-daad/kommunikation-publikationen/presse/pressemitteilungen/academic-freedom-index/

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